04-23-2018 - blog

Communicatie op de werkvloer

Puike Teamresultaten, hand in hand met verbindende communicatie

Communicatie tussen leidinggevenden en werknemers onderling is van groot belang om excellent te kunnen samen werken. Het zorgt ook voor betere teamresultaten.

Wanneer de communicatie stroef loopt, creëert het (vaak onbedoeld) spanningen, misverstanden met als gevolg dat de werksfeer verslechtert. De teamresultaten kunnen er op langere termijn onder lijden.

Communicatie is afgeleid van het Latijnse woord ‘communicare.’ Het betekent iets gemeenschappelijk maken, iets delen met elkaar. Het zorgt ervoor dat mensen een band opbouwen omdat ze hun taken, ideeën of opdrachten met elkaar delen.  Om dit te kunnen doen, is er een basisvertrouwen nodig en strategieën om dit te kunnen stimuleren.

Mijn nieuwsgierigheid naar dit proces heeft ervoor gezorgd dat ik deze dynamiek onder de loep nam. Zelf ervaarde ik soms een stroeve communicatie met bepaalde medewerkers tijdens mijn loopbaan als werknemer. Ik kon bepaalde spanningen toen niet altijd plaatsen. Na een grondig onderzoek op vlak van communicatie en diversiteit, kwam ik tot een aantal sleutels die een constructieve verstandhouding kunnen creëren.

Er zijn dus een aantal succesfactoren die ervoor zorgen dat medewerkers elkaar begrijpen en accepteren. Ze stellen zich open waardoor de communicatie verbindend is in plaats van gefocust op verschil. Verbindende communicatie is het summum om de talenten binnen het team optimaal in te kunnen zetten. Elke medewerker heeft een bepaalde kijk op de uitdagingen van het team, is getalenteerd en waardevol.

Daarom is het belangrijk om oog te hebben voor deze diversiteit van communiceren binnen je team. Maar hoe voer je nu een efficiënte communicatie? Waar kun je alvast mee aan de slag? We geven hier alvast een aantal tips mee waar je mee aan de slag kunt.

7 tips voor sterke resultaten dankzij verbindende communicatie :

1. Wees je als leidinggevende bewust van de diversiteit aan manieren van communiceren
2. Communicatie gebeurt voornamelijk via de lichaamstaal
3. Train jezelf in het zien van de reacties van uw medewerkers zowel verbaal als non-verbaal
4. Herken, benoem en erken de talenten en sterktes
5. Creëer een overlegcultuur waar het delen van informatie, opties en dialoog gewaardeerd wordt.
6. Vergader minder en werk gefocust: hou je aan de essentie
7. Zet in op persoonlijk overleg zodat je onderliggende spanningen of misverstandig tijdig kunt ontdekken en bespreken

Wil je graag échte resultaten? En aan de slag met de succesfactoren die ervoor zorgen dat je verbindend kunt communiceren met een diversiteit aan medewerkers?  Maak snel een afspraak via hello@rachida-coaching.be
 
getting the best
out of you