09-11-2016 - blog
Spanningen in het lichaam? Tips en techniek om je terug te kunnen ont-spannen
Het woord spanning zegt op zich al heel veel: in welke situatie 'spant' het?  Waar loopt het niet zo vlot?  Waar zit je vast? Misschien is het je job, je relatie, een reactie van iemand, twijfelen wat je nu moet doen, een trauma, ruzie, ...  Ergens wringt het, het loopt niet soepel. En stress zet zich in je lichaam vast. Vandaar dus die spanningen. Op tijd aanpakken is de boodschap. 

Las rustmomenten in
Het is niet altijd evident om te weten wat er wringt of stoort. Een eerste stap is: terug de rust in jezelf brengen. Elke dag kun je beginnen met 10 minuten me-time in te lassen en zo op te bouwen tot een halfuur bijvoorbeeld. Ademhalingsoefening helpen je hoofd leegmaken, even bezig zijn in de tuin, wandelen, ... Kortom een activiteit die al uw aandacht vraagt en alles even on hold. Tip: denk eens aan de tijd dat je kind was, je kon zo opgaan in bepaalde activiteiten. Misschien tijd om die terug op te nemen, nu op jouw manier.

Je zult merken dat je veel rustiger wordt. De spanningen in je lichaam krijgen weer wat ruimte en ont-spannen. “Héhé”, zul je dan zeggen.  

Hoe geraak ik van die spanning af? 
Dankzij die rustmomenten kun je de tijd nemen om na te gaan waar het schoentje precies wringt. Wat is de oorzaak?

  • "Hoe ervaar ik de laatste dagen of weken? Wat heb ik allemaal meegemaakt?”
  • "Waar stoor ik me aan op dit moment?"
  • “Waar verlang ik naar?”

Schrijf op wat in je opkomt. Gewoon noteren, zonder erover na te denken. En daarna mag je nadenken. 

Een eye-opener
Van zodra je alles genoteerd hebt - dus alles wat in je opkomt - dan kun je even iets anders doen. Even je gedachten verzetten. Vervolgens neem je je nota’s erbij en lees je het opnieuw. Lees het nu vanuit de houding van "de allerbeste vriend(in) die jij vertrouwt", die het beste met jou voorheeft. Jouw tekst vertelt jou waar jij jouw grenzen overschrijdt. En waar jij aandacht aan mag geven.

Zorg dragen voor jezelf
Op basis daarvan kun je beslissen wat jij kunt doen. Bijvoorbeeld meer gaan wandelen, meer neen leren zeggen, me-time inlassen, mediteren, terug gaan sporten, tekenen, schrijven, spelen, … Of je kan naar een coach om de situaties waar je het heel moeilijk mee hebt aan te pakken. Op die manier heb je iemand die je bijstaat en er is als klankbord. Zonder oordeel. Stap per stap zul je zien dat je lichamelijke spanningen verdwijnen.

Je zult merken dat je je veel lichter zult voelen. Een opluchting. Je lichaam herstelt zich stap per stap.

Wat onzeker bij deze oefening? Ik ben er voor je:
Stuur mij gerust een mail of bel me op het nummer 0479/90 86 64.

Getting the best out of you is mijn doel. :-) Zo kon ik al 100den personen helpen. Jou ook? 

Spanningen in het lichaam Tips en techniek om je terug te kunnen ont-spannen
 
getting the best
out of you